september 12, 2018 | Artist Brand Awareness Business Instagram Marketing Personal Social Influencer

Hoe verdien je geld met Instagram?

Author

Sem

Je hoort het vast weleens vaker, Instagrammers die goed geld verdienen met het bijhouden van hun Instagram pagina. Het is een droom van vele, maar voor weinigen wordt het uiteindelijk werkelijkheid. Jammer, want er zijn een aantal goede tips om, zélfs als je niet heel veel volgers hebt, tóch geld te verdienen aan dit platform. Deze tips en tricks gaan we in deze blogpost doornemen en bespreken.

Laten we beginnen bij het begin! Als je start met het lezen van deze blog is het handig om eens bij jezelf na te denken over jouw volgers & jouw eigen account. Hoe veel volgers heb je? Wie is je publiek? Wat is het level waarop zij engagen? Waarom engagen ze met jou?

Als je antwoord weet op deze vragen kunnen we namelijk in een later stadium gaan kijken welke manier van ‘geld verdienen met Instagram’ het beste bij jou & je volgers past en waarom.

De verschillende manieren om geld te verdienen via Instagram:

1. Sponsored posts
Waarschijnlijk is dit de meest bekende manier van geld verdienen via Instagram. Bedrijven betalen jou om iets te posten over een bepaald product. Vaak is dat een product dat past bij jouw volgersdoelgroep en dus aansluit op jouw niche.

Deze manier van verkopen levert vooral veel geld op als je ook veel volgers hebt en is dus vooral interessant voor influencers. Influencers hebben een online reputatie opgebouwd door het delen van mooie, pakkende, inspirerende óf vernieuwende content. Voor volgers zijn influencers dus zowel inspirerende personen als trendsetters als betrouwbare experts in hun niche. Dit maakt dat merken graag met influencers werken.

Wat opvalt is dat veel merken niet aan de hoeveelheid volgers komen die influencers wél hebben. Ook ziet de consument de content van een merk als minder betrouwbaar dan die van een influencer. Dit is een essentieel onderdeel voor deze manier van samenwerken. Consumenten moeten vertrouwen in het product dat wordt aangeboden anders gaan zij nooit over tot een daadwerkelijke sale.

Wat voor veel influencers moeilijk is, is de balans van de integriteit als creator en de drang naar geld van een business man/vrouw. Veel geld is fijn en interessant maar ga jij jouw community niet verpesten door een product te posten wat eigenlijk niet bij je past? Het antwoord daarop is JA. Ben dus selectief en promoot alleen items die écht bij jou en je doelgroep passen.

2. Affiliate marketing
Affiliate marketing is waarschijnlijk nog niet zo’n hele bekende tool om je geld te verdienen via Instagram. Bij affiliate marketing is het zo dat je een product verkoopt van een ander bedrijf en daar krijg jij commissie op. Ook hier geldt dus; hoe meer volgers & engagement, hoe meer je verdient.

Affiliate marketing gaat vooral over keiharde sales voor het bedrijf en niet over het creëren van merkbekendheid. Dit wordt gedaan door trackable links en unieke kortingscodes die clicks moeten vertalen naar echte sales. Een grote website in Nederland hiervoor is: Trade Tracker.

Een nadeel van affiliate marketing is dat Instagram alléén links toestaat in de biografie óf bij een swipe-up met stories. Je kan dus maar 1 link tegelijk plakken. Dit houdt in dat je maar 1 product per keer kan promoten.

3. Directe verkoop
Bij directe verkoop, verkoop je rechtstreeks spullen vanaf je Instagram profiel. Er zit geen partij tussen en dus ontvang je méér geld voor ieder verkocht product.

Je moet dit zien als een Instagram webshop. Jouw volgers weten al dat jij iets verkoopt en zijn je desondanks alsnog gaan volgen. Dit maakt jouw profiel sterk. Je volgers zijn namelijk al voorbereid om eventueel een aankoop te doen. Het is wetenschappelijk bewezen dat dit psychisch gezien de stap minder groot maakt een sale te closen.

Het fijne, van de verschillende mogelijkheden om geld te verdienen met Instagram, is dat het elkaar niet steekt. Zo kan een sponsored story prima samen met affiliate marketing en zo houdt je dus méér geld over aan 1 post.

Een andere belangrijke vraag die vaak gesteld wordt is:

‘Hoe veel volgers moet je hebben om geld te verdienen met je Instagram?

Het antwoord is verlossend voor vele, want het is gelukkig niet zo veel als je denkt. Het hangt van een aantal factoren af:

1. In welke niche je zit
Vraag jezelf eens af: in welke niche zit jij? En hoe kan je hier in directe vorm producten aan verbinden? (fashion, food, beauty, lifestyle)

2. De mate van engagement
Vraag jezelf eens af: Hoe engaged zijn jouw volgers? Liken ze vooral? Commenten ze ook? Bekijken ze mijn stories?

Voorbeeld: je kan wel 100.000 inactieve volgers hebben, maar zolang ze niet engagen heb je er helemaal niets aan.

3. Hoe ver je gaat om geld te verdienen met Instagram
Vraag jezelf eens af: Op welke manieren wil jij je geld verdienen? Wil je het liefste alleen sponsored posts of wil je juist richten op affiliate links?

Wat verwacht jij van een bedrijf en een bedrijf van jou?

Voor een bedrijf is het ontzettend belangrijk dat de engagement hoog is. Met hoog bedoelen we tussen de 3 a 5 procent van je totaal aantal volgers.

Voorbeeld: Stel je hebt 20.000 volgers, dan is het belangrijk dat je minimaal 600 likes hebt, maar het liefste rond de 800/1000 likes per foto. Zodra je deze aantallen bereikt hebt is een bedrijf vaak tevreden.

Vanuit jouw perspectief is het belangrijk dat er duidelijke afspraken worden gemaakt rondom de samenwerking. Mag je de foto zelf maken? Is er een bepaalde caption afgesproken of wordt er gebruik gemaakt van bepaalde hashtags? Is de prijs incl. of excl. btw? Wanneer vindt de facturatie plaats? Dit zijn allemaal aspecten die aan bod komen als je een betaalde samenwerking aangaat met een bedrijf.

Hoe vind je merken om mee samen te werken?

Ten eerste raad ik je niet aan om op zoek te gaan naar samenwerkingen zolang je nog onder de 10K zit. Je bent voor bedrijven zeker interessant, maar de kans dat ze budget aan je gaan besteden is klein. Tot de 10K zijn het vooral barterdeals. Dit betekent eigenlijk ‘in ruil voor’. Jij krijgt bijvoorbeeld een gratis trui in ruil voor een post op Instagram + tag.

Boven de 10K én 3 procent engagement is het slim om je aan te melden bij verschillende PR & mediabureaus. Ga langs, drink een kopje koffie met ze en stel jezelf voor. Maak een sheet met informatie over jou, eventueel je website en laat zien waar je voor staat en wat jouw niche is.

Ook is het slim om je concurrenten in de gaten te houden. Bekijk andere influencers met ongeveer hetzelfde aantal volgers en analyseer met wie zij samenwerken.

Naast bovenstaande manieren is er ook zoiets als een ‘marktplaats’ voor opdrachten en samenwerkingen. Je kan hier pitchen voor een opdracht die je leuk lijkt en de beste pitch wint. Een nadeel van deze manier van samenwerken is dat je vaak minder geld verdiend. Er is veel concurrentie, dus de opdrachtgevers zetten vaak laag in met hun prijzen. Een bekende marktplaats voor opdrachten is: Juulr.

Al met al is het dus belangrijk dat je jezelf en je doelgroep leert kennen en daarop verder gaat bouwen. Houd jouw doelgroep van branded content? Of houden ze juist van kortingscodes zodat ze lekker voordelig kunnen shoppen? Leer je volgers kennen en bepaal aan de hand daarvan welke samenwerkingen het beste bij jou passen. Meer volgers betekent dus niet persé meer geld. Bedrijven willen een hoge engagement en dat is dan ook waar jouw focus op moet liggen!

Hoe verdien je geld met Instagram?