september 1, 2018 | Business Instagram Marketing

Hoe je je Instagram in 10 dagen een boost kunt geven

Author

Sem

Vandaag gaan we beginnen met een 10 dagen challenge. Vaak hoor ik mensen zeggen; ‘ik moet écht wat actiever worden op social media’ maar echt de stap nemen, dat doen ze niet. Nu gaan we het heel anders aanpakken. We gaan een 10 daagse challenge doen, die er voor gaat zorgen dat jouw Instagram een mega boost krijgt! Doe jij ook mee?

1. Archiveer content die niet bij jouw feed ‘nieuwe stijl’ past

Als je gaat beginnen met je vernieuwde feed is het belangrijk dat je éérst de foto’s archiveert die er écht niet bijpassen. Je wilt professioneel overkomen en niet als je nieuwe volgers verder scrollen dan de eerste 6 foto’s, er allemaal onprofessionele en zelfgemaakte plaatjes tevoorschijn komen. Archiveer daarom foto’s die niet bij je nieuwe stijl passen. Mocht je ze later nog terug willen halen dan kan dat altijd.

2. Upload iedere dag een foto in dezelfde stijl

Dit is waarschijnlijk de meest uitdagende stap voor vrijwel iedereen! Want… hoe kom je aan al die content? Wij begrijpen dat je niet iedere dag de tijd hebt om een hele fotoshoot te houden. Doe het daarom anders, plan 1 shoot per week in en zorg dat je die dag wel 10 of 20 verschillende foto’s kan schieten. Zo heb je content voor langere tijd en kan je er voor zorgen dat je op die dag alles in huis hebt voor je fotoshoot. Maak een strakke planning en bedenk van te voren al wat voor soort foto je wilt creëren. Heb je zelf geen inspiratie? Kijk dan op Pinterest of scroll Instagram door en ga op zoek naar inspirerende afbeeldingen. Bedenk hoe jij hier je eigen draai aan kan geven en ga aan de slag.

Tip: het is dus altijd handig om een content plan te maken per 2 weken.

Als je eenmaal je content hebt geschoten is het een goed idee om te kijken wat voor filter je wilt gaan gebruiken. Ben consistent en gebruik hetzelfde filter op AL je foto’s. Maak jij je foto’s met een professionele camera en wil je dat deze de kwaliteit behoudt? Dan raad ik je aan om Lightroom te kopen en daarin je foto’s te bewerken. Dit is een professioneel programma die jouw foto’s waanzinnig mooie effecten kunnen geven.

Ben je zelf nou nog niet echt handig met Lightroom maar wil je wel graag professionele foto’s posten? Bekijk dan eens de presets die andere bloggers aanbieden. Je kan op deze manier al waanzinnig mooie filters kopen voor een fijne prijs. Zo hoef je zelf minder te doen en ben je verzekerd van een mooie feed.

Maak jij je foto’s met je telefoon? Dan zijn apps als VSCO prima om je foto’s mee te bewerken. Zoek 1 filter die mooi staat bij meerdere soorten foto’s (denk aan bv. foto’s van mensen, foto’s van eten, productfoto’s enzovoort) en maak áltijd gebruik van dit filter, wijk niet af.

3. Maak minimaal 3 stories per dag

Stories zorgen ervoor dat je veel vaker gezien wordt door je volgers. Ook krijg je veel meer interactie met je volgers als je bijvoorbeeld een poll of een vraag toevoegt. Dit is weer goed voor je engagement en dat is natuurlijk wat we willen. Onthoudt goed dat stories helemaal geen professionele foto’s hoeven te zijn. Mensen houden van ‘real life’ en het mag dus echt wel wat minder perfect dan een foto die op je feed staat.

4. Maak mooie covers voor je highlights

Highlights, ze worden vaak onderschat. Deze tool is dé perfecte manier om jouw nieuwe volgers een indruk te geven van jou en/of jouw product. Laat ze zien wat je hebt en waar je voor staat. Maak per onderwerp een mooie cover zodat jouw profiel er clean & professioneel uit ziet.

5. Vul je highlights met content

Je hebt nu een cover gemaakt maar het is uiteraard ook belangrijk dat je je hightlights vult. Kies bijvoorbeeld 5 onderwerpen die staan voor jou of jouw product. Zo krijgen nieuwe volgers gelijk een goede indruk waar je voor staat. Perfect voor een eerste ‘kennismaking’ met je profiel.

6. Update je bio

Maak je Instagram overzichtelijk en zet alles wat je wilt vertellen onder elkaar. Ga je voor een informelere look? Kies dan bijvoorbeeld om emoticons te zetten voor ieder punt. Wil je juist professioneel overkomen? Zet dan bijvoorbeeld punten neer. Als je een biografie creëert is het belangrijk dat er duidelijk naar voren komt wie je bent en wat je doet. Mocht je een website hebben, zet deze dan ook altijd in je biografie. Dit is namelijk de enige plek (onder de 10.000. volgers) waar je een actieve link kan plaatsen. Vergeet ook je email-adres niet in te vullen want zo kunnen je volgers makkelijk contact met je zoeken. Last but not least: zet een ‘call to action’ in je bio. Laat duidelijk zien wat je de bezoeker te bieden hebt. Wil je dat je bezoekers een product kopen? Of contact met je opnemen? Zet dit dan in je bio!

7. Wordt lid van een engagement groep

Een engagement groep of ook wel pod genoemd is een kleine verzameling van Instagrammers, een privé groep van 10 tot maximaal 15 leden die (ongeveer) hetzelfde publiek willen aanspreken en om die reden samenwerken. Het doel hiervan is de engagement te verhogen. Een hoger engagement is belangrijk om eerder en beter gezien te worden in het huidige algoritme van Instagram. Je kan zelf een pod op zetten maar je kan ook berichtjes sturen naar andere instagrammers. Zij zijn misschien al lid van pods en wellicht willen ze jou hier ook in toevoegen.

8. Zorg dat je getagd wordt door een ander (even groot of groter) account

Getagt worden door de juiste personen kan héél veel invloed hebben op je profiel. Let wel; dit werkt alleen als de pagina waardoor je getagd wordt ongeveer dezelfde doelgroep heeft als jou. Zodra volgers op de tag klikken komen ze op jouw profiel terecht en als ze dit dan interessant genoeg vinden dan is de kans groot dat ze jou ook gaan volgen.

9. Zet een leuke actie op voor je volgers

Wil jij een korte tijd veel engagement en een groot bereik? Bedenk dan een leuke actie voor je volgers. Geef iets weg of organiseer een event en zet daar een actie mee op. Zorg dat mensen elkaar moeten taggen zodat je post sneller ‘viral’ gaat.

10. Follow / unfollow

Helaas is het door de populariteit van Instagram bijna onmogelijk om nog organisch te groeien. Hoe hard je ook je best doet, je zult merken dat groeien op Instagram moeilijker is dan gedacht! Met zo ongelofelijk veel gebruikers lukt het bijna niet om je content nog bij de juiste mensen te krijgen. Je kan de follow/unfollow methode ook wel vergelijken met een ‘vriendelijke tik op de schouders’, waarna je die persoon verteld dat ze je account even moeten bekijken. Bij de follow/unfollow methode kan je zelf kiezen welke doelgroep je wilt en welke volgers je dus wilt bereiken. Bekijk de volgers van je concurrenten en volg deze personen ook.

HIERBIJ EEN CHECKLIST VOOR JE 10 DAGEN CHALLENGE:

Hoe je je Instagram in 10 dagen een boost kunt geven

Hoe je je Instagram in 10 dagen een boost kunt geven