september 10, 2018 | Artist Brand Awareness Business Instagram Marketing Personal Social Influencer

Hoe groei je op Instagram met een klein budget?

Author

Sem

Groeien op Instagram.. bijna iedereen wil het, maar het realiseren is vaak moeilijker dan gedacht. Hoe bereik je de juiste doelgroep? Hoe zorg je ervoor dat je zichtbaar wordt en dat áls mensen je profiel dan zien, ze ook op de welbekende ‘follow’ knop drukken? Vandaag gaan wij op al deze vragen antwoord geven.

Hoe groei je op Instagram met een klein budget?

Het maakt niet uit of je nu een blog hebt, een kleine zaak of een miljoenenbedrijf, de mensen die je wilt bereiken zitten op Instagram. Het platform heeft meer dan 1 miljard gebruikers, waarvan 4.1 miljoen Nederlanders, ofwel van jong tot oud… iedereen maakt gebruik van deze dienst. Tijd dus voor een lesje ‘groeien op Instagram met een klein budget’!!

Het allereerste wat je moet doen voordat je account kan groeien, is zorgen dat het account de identiteit uitstraalt die jij wilt. Instagram moet je zien als een creatief bord voor je merk of jezelf. Je creëert een eigen identiteit en connect met mensen die geïnteresseerd zijn in jou of jouw product. Zet een bepaalde stijl neer, zorg dat je bio er netjes uitziet, maak een link naar je website en vertel wat over jezelf. Je wilt dat als mensen jouw pagina bekijken, ze gelijk een duidelijk beeld hebben van wie je bent en waar je voor staat. De eerste indruk is het állerbelangrijkste want dit is bepalend. Bekijken ze je feed verder? Klikken ze op je website? Of gaan ze je zelfs volgen?

Instagram expert Sue Zimmerman heeft wel weleens gezegd; ‘Bedenk 3 tot 5 woorden die jou of jouw merk beschrijven. Schrijf dit op en hou je hier áltijd aan voordat je iets post. Onthoudt; consistent zijn is het allerbelangrijkste. Als mensen je herkennen zullen ze eerder met je engagen, op je website klikken of je volgen. Je merk is uniek dus zorg dat je Instagram dat ook uitstraalt.

Er zijn meerdere manieren waarop je kan groeien, maar de meeste kosten veel geld. Net zoals adverteren. Adverteren op Instagram met een klein budget is mogelijk, maar je zult er nóóit heel hard mee groeien als je niet veel geld te besteden hebt. Instagram is er op uit dat je steeds blijft adverteren en er gaan zelfs geruchten dat Instagram je expres minder zichtbaar maakt zodra je daar dus mee stopt. Dit is natuurlijk niet wat we willen! We willen op een natuurlijke manier groot worden met volgers die écht geïnteresseerd in ons zijn.

Eigenlijk zijn er maar 2 manieren om dit te realiseren:

1. Getagd worden door andere grote(re) pagina’s

Getagd worden door andere grote(re) pagina’s, is een efficiënte manier om in een korte tijd veel volgers te vergaren. Het klinkt misschien moeilijker dan het is, maar stel: je bent een (aankomende) blogger, dan kan je een samenwerking aan gaan met een bedrijf. Je krijgt bijvoorbeeld een gratis product van hun opgestuurd en jij post deze foto gratis in ruil voor een repost op hun pagina. De volgers van het account van het bedrijf zien dan de foto, zijn benieuwd wie jij bent, klikken op je naam en als je account hen bevalt dan gaan ze je volgen. Dit is een slimme en snelle manier van het krijgen van nieuwe volgers. Toch heeft deze manier ook zo z’n nadelen. De pagina door wie je wordt getagd heeft waarschijnlijk niet exact de volgers die jij wilt bereiken. Als je volgers niet goed bij je pagina passen, zal de engagement slechter worden en dit heeft nadelige gevolgen voor je account.

2. Het erop attent maken dat jouw pagina bestaat bij jouw doelgroep

Wat we met deze manier gaan doen is jouw potentiële volger en/of klant er op attent maken dat je ‘bestaat’. Er zijn een aantal dingen die ondernomen moeten worden om deze manier succesvol te maken. Die gaan we aan de hand van een aantal stappen laten zien:

1. Bepaal je doelgroep

Wat belangrijk is, is dat je een profiel maakt van degene die jouw account interessant zou vinden. Wie wil je bereiken en waarom? Maak hier een duidelijk profiel van.

2. Zoek accounts die jouw doelgroep zouden volgen

Je weet nu wie je volger is maar welke accounts volgt jouw ‘ideale’ volger? Ben je bijvoorbeeld een sportman dan zou het kunnen dat jouw toekomstige volgers geïnteresseerd zijn in andere sporters. Heb je een restaurant in Amsterdam? Dan volgt jouw ideale volger waarschijnlijk accounts van horecazaken die óók in Amsterdam gevestigd zijn. Doordat je weet wíe je wilt bereiken, weet je ook beter waar je deze personen kan vinden.

3. Volg de volgers van dat account

Nu je weet waar je potentiële volgers zitten is het tijd om hun kennis te laten maken met jouw Instagram-account. Doordat je hun volgt krijgen zij een notificatie op hun telefoon en zien ze jouw account in hun recente activiteiten lijst staan. Ze zijn benieuwd naar wie je bent, klikken op je profiel en bekijken je feed. Zodra de content hun aanspreekt zullen deze volgers waarschijnlijk snel op de ‘follow’ button duwen. De kans dat de personen achter de accounts je sneller gaan volgen is aanzienlijk groot omdat het precies de volgers zijn in joúw doelgroep.

4. Like hun foto’s

Mochten ze je nou niet gelijk hebben gevolgd dan zijn er een aantal manieren waardoor je tóch nog een keer kan opvallen bij jouw potentiële volger. Wat je gaat doen is hun foto’s liken. Doordat jij meerdere foto’s achter elkaar liked, krijgt deze persoon meerdere notificaties en val je dus nóg meer op. Grotere kans dat ze nieuwsgierig worden naar wie jij nou bent.

5. Laat comments achter

Door comments achter te laten, laat je nóg een keer aan je potentiële klant zien dat er interesse is vanuit jouw kant. Comments zijn persoonlijk en daarom ook belangrijk. Je bouwt op die manier echt een band op met jouw (potentiele) volger.

6. Bekijk hun stories

Stories zijn maar 24 uur beschikbaar en daarom vaak ook een stuk persoonlijker en minder gepolijst als feed-foto’s. Doordat je de stories bekijkt van jouw doelgroep, sta je in de lijst bij ‘mensen die je story hebben bekeken’ en kom je dus nogmaals tevoorschijn bij jouw (potentiële) volgers.

Nadat je deze stappen hebt uitgevoerd zal het je zeker opvallen dat je volgersaantal snel omhoog zal gaan. Super fijn, want dat is precies wat we willen! Helaas zit er een limiet aan het aantal mensen wat je mag volgen en zal je daarna dus iedereen weer moeten ontvolgen om je groei door te kunnen zetten.

Het enige nadeel aan bovenstaande theorie is dat het een enorm tijdrovend concept is. Het proces gaat écht volger per volger en je bent er daardoor héél veel tijd aan kwijt. Wél is deze manier helemaal gratis en heb je dus €0,- budget nodig.

Gelukkig zijn er ook handige tools (zoals SocialGroei) beschikbaar om dit niet zelf handmatig te hoeven doen. Het scheelt je veel werk, je groeit hard en een groot budget is niet nodig.

Hoe groei je op Instagram met een klein budget?